Інклюзивний клас «з нуля»!
Ключова суть інклюзивного класу - не зібрання усіх учнів в одному приміщенні, які виконують одне й те саме завдання ідентичним способом. Перш за все - це забезпечення можливості усім учням досягти однієї й тієї ж мети, навіть якщо методи для цього різні. Увага тут більше зосереджена не на оцінці, а на самому завданні. ⠀
Особливі освітні потреби⠀
Аби розуміти, як створити та облаштувати інклюзивний клас, варто спершу розібратися і зрозуміти - які саме освітні потреби необхідні для учнів.⠀
Наприклад, порушення зору можуть бути різні - від певних труднощів із розпізнаванням кольорів, часткової сліпоти, яка потребує використання допоміжних засобів (окуляри, лупа) до абсолютної сліпоти і використанні спеціальних програм для читання з екрану для сприймання цифрового змісту. Або ж в учня з порушеннями фізичного розвитку відсутній контроль над м'язами для використання спеціальних технологій чи навпаки. ⠀
Інклюзивна структура⠀
Щоб забезпечити ефективне функціонування інклюзивного класу, варто проробити наступні аспекти:⠀
Інклюзивна педагогіка - адаптований навчальний план, чітко визначені цілі учбового курсу, система оцінювання, а також завдання, модифіковані під різноманітні ситуації та можливості учнів.⠀
Інклюзивний зміст - має бути універсальним для сприйняття усіх учнів. Так, візуальний матеріал повинен містити текст, який його заміщує чи навпаки. Навчальні матеріали не повинні містити анімацію або зображення, які блимають, а відеоматеріали мають супроводжуватися титрами, тощо.⠀
Інклюзивні технології та інструменти - вони мають бути доступні для використання і сприйняття усіма учнями (контраст кольорів у програмі, збільшення сторінки, гучність аудіоефектів тощо). ⠀
Створення інклюзивного класу вимагає значних ресурсів - як часових, так і особистих. Немає універсального плану дій, адже всі учні різні. ⠀
Тож навіть у процесі навчання необхідно бути гнучким, підбирати найбільше ефективні методики й інструменти й адаптувати навчальне середовище під потреби усіх учнів.